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The 21st century technological development is revolutionizing medicine and health care, bringing new hopes to human suffering by offering cures and treatments which were unthinkable a few decades ago. This is where anti-ageing medicine finds its niche. Anti-ageing medicine aims at slowing, arresting, and reversing phenomena associated with ageing by merging biotechnological innovation and engineered solutions. Ideally, by means of the newest medical technology, the "body machinery" should be kept fit and at peak performance all life long. Early detection of age-related dysfunction should thus be "fixed" at any age with interventions such as metabolic fine tuning, enhancement, regeneration, r...
In this volume the authors examine some of the medical social and psychological conditions which affect the way we die. Important topics covered include attitudes toward death; suicide, assisted suicide and euthanasia; hospice and pain management. This volume will be of interest to all who work with terminally ill patients.
1 Historical Introduction INTRODUCTION This chapter is mainly about the history of medicine and its ethics. As usually c- ceived, history is retrograde: It is what happened yesterday, and, much as we may try, it is what happened yesterday seen with a set of today’s eyes. Trying to understand yesterday’s culture may help us put on a pair of corrective glasses, but it fails in - tirely correcting our vision. Contemporary cultural anthropology may likewise help us understand the way today’s events and cultural habits shape what we call history tomorrow. Past events and the kaleidoscopic pattern of today’s cultures may help guide us into a future that in at least some respects is ours to forge. Learning about ethics yesterday and thinking about ethics as it expresses itself in various cultures today can help us shape the ethics of tomorrow: This is true whether we are speaking of that part of social ethics called “medical” or of any other part of social ethics. The social aspects of medical practice—how the institution called medicine fits into and works within the greater society called culture—shape the way its ethics ultimately must play itself out.
Part 1. Place of geriatrics in the health care system : in Austria, Belgium, Canada, China, Denmark, Finland, Germany, Great Britain, Italy, the Netherlands, Poland, Romania, Slovak Republic, Spain, Sweden, Ukraine, United States. - Part 2 : Geriatric medicine and gerontology centers.
Aufgrund der demographischen und ökonomischen Entwicklung erlangt die Behandlung geriatrischer Patienten steigende Bedeutung. Am Beispiel der Zentralen Notfallaufnahme am Klinikum Klagenfurt wird ein Modell für eine spezifische geriatrische Notfallversorgung präsentiert, die hochbetagten multimorbiden Patienten gerecht wird. Das Buch spannt den Bogen von der hausärztlichen Akut- über die intrahospitale Notfallversorgung bis zur Pflegeheimmedizin. Im medizinischen Bereich werden Schnittstellen zwischen eindimensionaler und geriatrischer Sicht beleuchtet. Weitere erfolgreiche Projekte aus D, A und CH, in denen durch organisatorische Veränderungen eine massive Auswirkung auf Patientenströme aus Pflegeheimen gezeigt wurde, vervollständigen das Werk. Es richtet sich an Führungskräfte mit gesundheitsökonomischer Ausrichtung im Gesundheitswesen, an Pflegedienstleitungen, Mediziner (Geriater, Notfallmediziner und Hausärzte) und Studierende der Gesundheitsökonomie/-management, Pflegewissenschaft und Public Health.
Die Altenbetreuung wird in diesem Handbuch aus der Sicht von unterschiedlichen Fachdisziplinen umfassend vorgestellt. Namhafte Fachleute aus den Bereichen der Altenpflege, Medizin, Psychologie und Therapie sowie Angehörige bzw. Selbsthilfegruppen berichten über praxisbezogene Maßnahmen zur Lösung von leichteren bis schwerwiegenden Problemen, die mit dem Älterwerden verbunden sind. Die Themenkreise spannen sich von stationären und ambulanten Versorgungsstrukturen, Diagnostik und Therapie psychischer Erkrankungen im Alter, bis hin zu Rehabilitation, Kommunikation, Psychotherapie, Palliativmedizin und alternativen Betreuungsformen. Die zweite Auflage wurde durch ein Kapitel zu den Organisationsstrukturen der Altenbetreuung in Deutschland, Österreich und der Schweiz ergänzt. Alle Kapitel wurden neu strukturiert und überarbeitet. Dieses Buch gibt allen professionellen Helfern der Altenpflege sowie Angehörigen einen praxisrelevanten Überblick zur Betreuung und Versorgung von älteren Menschen.
Gute Lebensqualität für demenzkranke Hochbetagte Demenz ist unheilbar, die Diagnose besiegelt den Verlauf. Daher brauchen Demenzkranke bereits lange vor dem Tod palliative Betreuung. Gute Lebensqualität für Demenzkranke bedeutet v. a. menschliche Zuwendung. Die Kunst der mitfühlenden Kommunikation, das „Berührbar sein“, ist wesentlicher Teil der Symptomkontrolle. Nur mit einer lebendigen Beziehung zu den Kranken und „einem Gefühl“ für ihr Verhalten kann Hilfe wirksam werden. Erst dann besteht die Chance, z. B. Schmerzen oder Essstörungen erfolgreicher zu behandeln und „gute“ Entscheidungen zu treffen. Die Herausgeberinnen haben jahrzehntelange Erfahrung in der palliative...
In den deutschsprachigen Ländern ist der Hausarzt in über 90% der Primärbetreuer älterer and alter Menschen. Alte Menschen haben und wünschen eine enge Beziehung zu ihrem Hausarzt. Sie oder er hat sie oft über die verschiedenen Lebensspannen betreut, kennt die Familie, macht Hausbesuche und betreut auch Heime. Nicht nur die zahlenmäßige Zunahme älterer Patienten in den Hausarztpraxen, welche die Bevölkerungsentwicklung in westlichen Ländern spiegelt, sondern auch die Heterogenität und Komplexität der Betreuung älterer Menschen stellen für Hausärzte eine große Herausforderung dar.Das vorliegende Buch ist das erste deutschsprachige Buch, das sich primär der Abklärung und Beh...
"Personalized Medicine investigates the recent movement for patients' involvement in how they are treated, diagnosed, and medicated; a movement that accompanies the increasingly popular idea that people should be proactive, well-informed participants in their own healthcare. While it is often the case that participatory practices in medicine are celebrated as instances of patient empowerment or, alternatively, are dismissed as cases of patient exploitation, Barbara Prainsack challenges these views to illustrate how personalized medicine can give rise to a technology-focused individualism, yet also present new opportunities to strengthen solidarity. Facing the future, this book reveals how medicine informed by digital, quantified, and computable information is already changing the personalization movement, providing a contemporary twist on how medical symptoms or ailments are shared and discussed in society"--Provided by publisher.
A comprehensive analysis of today's situation of palliative care in Europe is provided, including previously unidentified statistics and standardised profiles of 16 European countries. The analysis contains demographics, the history of hospice and palliative care, the number of current services, funding, education and training of professional staff and the role of volunteers, with an in-depth case portrayal of particular services.